Faaarmor har öppnat * HICK* rökfri krog på Höga berget

Alla inlägg under januari 2012

Av mArrA$ - 26 januari 2012 14:18

Before


   



After

 

   

Av mArrA$ - 19 januari 2012 10:36

vi har börjat spåna lite på resor.. vi kollade in Azorerna, Portugal


     


Azorerna är en ögrupp i Atlanten belägen ca 150 mil från Lissabon och ca 390 mil från östkusten i Nordamerika. Klimatet på Azorerna är subtropiskt med behaglig värme året runt vilket lett till att växtligheten på öarna är fantastisk.

São Miguel är den största av de nio vulkanöarna Azorerna består av och här ligger även huvudstaden Ponta Delgada. Azorerna är inte känt för sitt uteliv utan lockar snarare besökare som vill uppleva en storslagen natur, djuphavsfiske eller delfin och valsafari. Att vandra på Azorerna är ett populärt och mycket bra sätt att upptäcka den underbara naturen. Vattnet runt öarna är oerhört djupt och hem för kaskelotvalar och delfiner, vilka man kan få uppleva i sin naturliga miljö om man tar en av de olika valsafari turerna som anordnas från bland annat huvudstaden Ponta Delgada på huvudön São Miguel. Har man tur kan man även stöta på andra sorters valar som passerar öarna från och till. Ett utmärkt sätt att uppleva Azorerna är till fots vandrandes utefter någon av de flertalet vandringsleder som finns på ön São Miguel. Här kommer verkligen den fantastiska naturen fram på rätt sätt samtidigt som du kommer åt de allra bästa platserna på ön, dit man inte tar sig med bil.

Några saker du bör ha i åtanke när du vandrar på Azorerna är att vädret kan skifta oerhört snabbt och trots att det är sol vid kusten där hotellet ligger kan det regna och vara dimma vid bergen bara någon mil bort. Man måste också tänka på att inte vandra för sent mot eftermiddagen, kvällen då mörkret kommer oerhört snabbt på dessa breddgrader.


Av mArrA$ - 18 januari 2012 19:16

Med tunga steg.. en trött kropp.. trött trött bara så trött. Skulle kunna sova hela dagarna i ända! Ja, försovt mej har jag ju såklart gjort också. Januari bara springer förbi, vad fan händer? Man bara jobbar o sliter. 


Håller på att byta ut bohaget eftersom.. kanske bler det Ikea till helgen, inte för att det har med saken att göra men ;) Ja, ni fattar säkert.. 


Vi har börjat planera lite inför semester och vad vi ska hitta på? Åka utomlands blri det med all säkerhet, men när, vart och hur.. hm ja, det är ju den ständiga frågan. Tror jag skippar sommarsemestern i år också, okej kanske 2 veckor där i början på Aug blir bra. Men annars blir det lite strödagar här och där och sen att vi åker på vårkanten eller hösten. 


Jag längtar tills på Tisdag! ;) 

Av mArrA$ - 10 januari 2012 01:04



Vad är fel nu då.. trött men kan ändå inte sova? Ligger o tänker på att jag måste sopa bilen i morgon för annars ser jag inte något, och ser jag inte något pga att jag inte sopat bilen så for jag böter.. phu. Det skulle vara något de.. dryga böter för att jag inte nådde att sopa bort den fucking tuppkammen som blir på bilens tak?! KÖP EN LÄNGRE SOP! jaja.. då kan ju Polisen bidra till att ALLA ska ha råd att köpa en lång bra sop och inte något skräp på Rusta. 

Jag hade en gång en ...båt? Sop.. den repade hela min Audi! Oj, ja får kalla kårar bara jag tänekr på det.. på Audin överhuvudtaget! Det va bettan de.. jajamen, hoppas du är skrotad! moha ha haaa..


   Äntligen har man något att se fram emot!!    


 


Och NI..bli inte rädd om ni känner hur det kryper på kroppen när ni somnat.. det är troligtvis BARA en liten sån här rackare som vill suga ditt blod och krypa in i alla tänkbara vrår! ;) 


     


Bed bug, Ett "litet"  kryp som även kallas VÄGGLUS!

Bu! ;) 


Wikipedia = Vägglusen dras till människans utandningsluft och kroppsvärme för att suga blod. Detta gör den nattetid. Vägglusen tycker om mörker och gömmer sig ofta nära födan. Sängen och dess omgivning är vanliga gömställen. Golvlister, sängbord, kläder, tavlor, eluttag, springor är exempel på detta. Vägglusen trivs i saker som ligger i en röra. Vägglusen trivs också under lös tapet, i klockor och elektronikprylar m.m. 


Vägglusen kan vid behov förflytta sig inom ett boende eller till intilliggande lägenheter i jakt på föda (värddjur). Risken för spridning i ett hus är stor när väl en boende har drabbats. Vägglusen tar sig vidare antingen för egen maskin, eller genom att lifta med människan. En vägglus kan krypa så långt som ca 30 meter i jakt på blod.[17]

Antalet ägg vägglusen lägger är beroende av hur gynnsamma förhållandena är. Vägglusen lägger inga ägg om det är under 10 grader. Nymfer överlever minst två månader utan föda, medan en vuxen vägglus klarar mer än tio månader. Vägglusen kan vid brist på föda och rätta förhållanden (för kallt, men inte tillräckligt för att döda den), gå in i dvala.[19] Fall av överlevande vägglöss som inte haft tillgång till föda har hittats efter så lång tid som 1,5 år.



Sov gott allesammans!  ;) 

 


Av mArrA$ - 4 januari 2012 18:14



Jääääävla snö!! 



 

Va less man blir.. det innebär att jag inte längre kan åka hemifrån i sista sekunden på morgonen.. tror det är värst av allt ;) Kört fast 2 ggr idag.. när jag skulle från arbetet fick jag hjälp av gulliga Emma och hennes sambo. JA, då fick de putta iväg mej från parkeringen då.. mycket avkörningar och olyckor idag längst vägarna också.. man klarade sej oskadd! =) Även om man sjäkv inte är ute i plogkanten och vinglar så vet man ju aldrig om den man möter får sladd.. tänk på det. Ingen är säker.. 


Ja, i vilket fulla fall när jag kommer hem på ljuva Anaris och den jätte fantastiska parkeringen som vi för den delen fått höjd avgift för att plogningen kostar mer att underhållas.. *phuu andas* Då när ja ska baxa in bilen där så ja, vad händer.. fast igen! Står där ett tag, morrar och fräser högt för mej själv!! SÅ kommer det en "old lady" i en BIL och erbjuder sej sin hjälp..ja, tanten var säkert 70 75 år =) 


-ehh ja men alltså.. hmm okej sätt dej bakom ratten och backa bilen rakt bak du så puttar jag istället..

-nejnej, de går nog bra säger tanten och stövlar iväg i djupsnön framför bilen..

-Men jag tror jag har bättre skor än dej trots allt.. 




Det slutar iallafall att tanten puttar på och Marras kommer loss! Sen att hon höll på att falla framlänges samtidigt var ju int meningen ;) 


-Lilla vännen, säger hon och ger mej en kram, gott nytt år fortsätter hon.. vilken god gumma då =) 


Guuuuud välsingne dej.. ja det hade bara fattats ;) hahaha.. 


 

Av mArrA$ - 3 januari 2012 15:21

Nu så ska ja snart iväg och jobba på RIKTIGT.. efter att man agerat snurrig nu till morgonen. Igår kväll fick jag ett infallatt jag började kl 07 ist för kl 16.. och såklart i stundens stress eftersom kl var långt över 00 så kollade jag fel i almanackan! Kliver upp i morse och åker på arbetet.. fick vända om lika fort, jag började ju 16! Jaja, sånt som händer nån gång.. tack och lov inte så ofta. 



Av mArrA$ - 2 januari 2012 19:55

Nu var det 2012! 


Välkommen in på det 5 året med marras blogg! 

Hoppas gamla som nya läsare hakar på även detta år, kanske ända fram tills världen går under? ;) Ja, nu tror jag ju inte på sådant men, ja jobbigt för dem som gör. Jag bloggade dåligt förra året, men ska försöka ändra på det nu. Jag tycker mycket om att skriva, fixa med bilder och sånt.


Nyårsafton flöt på obemärkt i princip.. Jag arbetade till kl 17 45 och när jag kom hem möts jag i dörren med ett glas sött sliskigt vin. Sedan hade grabbarna lagat mat, 3 rätters.. eller ja, P hade ju bestämt vad vi skulle äta och Pappa lagade =) Det blev sikromstoast med citron till förrätt. Gorgonzola späckad, inbakad oxfile och potatis gratäng. Till efterrätt blev det glass med 3 sorters varma bär. Vid 23:30 så begav vi oss ut bort till en fotbollsplan och firade av lite fyrverkierier och skålade med champange. En och en annan nyårskyss blev det ju också.. ;)  


Nu är det Årskrönika med Fhilip och Fredrik på 5an. De måste ju slå allt! 


2011 blev toppen.. hoppas på ett ÄNDÅ bättre 2012 tillsammans med min älskade och hans fina barn.. =)



 

       



[ Öga mot öga ]

Frågan är ställd..

passar jag bättre som blond eller mörk?
 Blondin
 Brunett

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Det förflutna

RSS

hur många är ni?

Marras Gästbok! ( ^^, )

Musik

MUSIK


Ovido - Quiz & Flashcards